Friday, August 28, 2009

Exam PTK

Kak Anis menduduki exam ini pada 25 Ogos 2009 (Selasa) di SMK Kiaramas, Bangsar. Exam ni betul2 menyesakkan fikiran kerana memikirkannya membuatkan kerja2 lain menjadi serba tak kena. Untuk menyedapkan hati, buku2 rujukan kak anis bawa ke sekolah. Tetapi tugasan yang tak pernah habis membuatkan buku2 itu hanya duduk di dalam beg. Langsung tak sempat nak baca masa di sekolah.

Jadi hari2 menjelang exam, ketika di rumah kak anis abaikan terus penulisan. Konon2 baca buku, tapi macam tak ingat apa yang dibaca. Pelbagai teori, kaedah, ciri2 yang semuanya jadi bercampur-aduk. (Agaknya faktor usia membuatkan kak anis sukar nak mengingat fakta).

Tiba hari exam, memanglah rasa macam pergi dengan kosong dada. Soalan2 pula berbentuk aplikasi dan setiap soalan itu kak anis rasa pasti ada dua jawapan yang betul. Lalu dibulat dahulu kedua2nya dan sebelum masa tamat, pilih saja antara dua ikut sesedap rasa.

Memang berasap kepala, ada rasa nak menjerit dan nak ikut beberapa orang yang keluar lebih awal. Tapi memikirkan mungkin mereka keluar kerana dah selesai menjawab semua soalan dan berpuas hati dengan jawapan, kak anis teruskan membaca soalan2 dengan pandangan mata yang dah semakin berkunang2.

Sepatutnya rasa lega exam dah selesai. Sepatutnya jangan fikir2 lagi, tapi menda ni tetap menghantui fikiran. Baru terfikir patutnya jawab D, bukannya C dan seumpamanya. Arghhh!!!!

No comments: